Uczestnicy panelu podkreślali duże znaczenie kompetencji miękkich, głównie empatii i etyki w obsłudze beneficjentów turystyki społecznej. Ważne, zdaniem panelistów, są także umiejętności techniczne i komunikacyjne niezbędne do obsługi konkretnych grup defaworyzowanych, np. osób niesłyszących, niewidomych, niepełnosprawnych intelektualnie.
PANEL DYSKUSYJNY: Kadry dla turystyki społecznej. Czy turystyka społeczna potrzebuje wyspecjalizowanych i certyfikowanych kadr?
Moderator: Daniel Puciato, dr hab. prof. WSB
Uczestnicy:
- Wiesław Alejziak, dr hab. prof. AWF Kraków
- Piotr Gryszel, dr hab. prof. UEW, pilot i przewodnik
- Dominik Kapusta, przewodnik, animator społeczny
- Adam Karpinski, AWF Wrocław
- Jacek Pielich, przewodnik sudecki
- Józef Ratajski, Sektorowa Rada Kompetencji Związek Pracodawców Turystyki „Lewiatan”
- Jacek Treichel, zastępca sekretarza generalnego Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego
W ramach panelu poruszono następujące zagadnienia:
- Kompetencje przyszłości dla kadr turystyki społecznej
- Jakie będą kompetencje niezbędne na rynku pracy w turystyce w przyszłości?
- Jakie specjalności w obszarze turystyki będą kluczowe w kontekście kształcenia przyszłych kadr turystycznych?
- Jaka jest perspektywa kształcenia kadr turystycznych na poziomie średnim i wyższym?
- Jak pogodzić, niekoniecznie zbieżne, zainteresowania studentów z potrzebami rynku pracy?
- Jaka powinna być rola organizacji, w tym przedsiębiorstw turystycznych w kształceniu kadr?
Uczestnicy panelu podkreślali duże znaczenie kompetencji miękkich, głównie empatii i etyki w obsłudze beneficjentów turystyki społecznej. Ważne, zdaniem panelistów, są także umiejętności techniczne i komunikacyjne niezbędne do obsługi konkretnych grup defaworyzowanych, np. osób niesłyszących, niewidomych, niepełnosprawnych intelektualnie, itp. Uczestnicy panelu wyrazili także przekonanie o konieczności łącznej (komplementarnej) realizacji ścieżek formalnej (szkoły średnie i uczelnie wyższe) oraz nieformalnej (przedsiębiorstwa turystyczne, organizacje branżowe) kształcenia kadr. Podkreślano także duże znaczenie praktyczności realizowanych zajęć oraz oparcia treści kształcenia na Krajowych Ramach Kwalifikacji. Za kluczowe specjalności uznano: turystykę szkolną, turystykę senioralną, turystykę osób z niepełnosprawnościami oraz turystykę socjalną.
- Regulacja czy deregulacja zawodów turystycznych
- Czy deregulacja zawodów turystycznych była działaniem korzystnym dla polskiej gospodarki turystycznej?
- Zawód przewodnika górskiego jest zawodem regulowanym i wymaga uprawnień państwowych potwierdzonych egzaminem. Przewodnictwo miejskie i terenowe takich uprawnień nie wymaga. Czy to jest właściwe?
- Czy któreś z zawodów turystycznych powinny być regulowane i jaki kształt tych regulacji powinien obowiązywać?
Uczestnicy i słuchacze panelu wyrazili różnorodne opinie odnośnie zasadności deregulacji zawodów turystycznych w kontekście rozwoju polskiego rynku turystycznego. Wskazywano przy tym, że nadal funkcjonuje częściowa regulacja w tym obszarze, np. przewodnik górski. Większość panelistów wyraziła ponadto pogląd, że w niektórych przypadkach należy utrzymać lub przywrócić przynajmniej częściową regulację. Dotyczy to przede wszystkim przewodników górskich oraz instruktorów rekreacji ruchowej. Głównymi powodami są w tym przypadku względy szeroko pojętego bezpieczeństwa uczestników.
- Certyfikacja dodatkowych umiejętności w turystyce
- Jakie dodatkowe umiejętności powinni posiadać obecni pracownicy turystyki?
- Czy należy stworzyć system szkoleń i certyfikacji takich umiejętności?
- Kto i jak powinien takie szkolenia organizować?
Uczestnicy i słuchacze wypowiedzieli się ponadto na temat certyfikacji kadr turystycznych. Przeważały poglądy o zasadności wydawania certyfikatów, które powinny być jednak zintegrowane i wydawane przez ogólnopolskie organizacje i instytucje. Treści szkoleń poprzedzających wydawanie certyfikatu powinny być ponadto wystandaryzowane i oparte na Krajowych Ramach Kwalifikacji.
Na zakończenie panelu zidentyfikowano ponadto trzy wnioski ogólne:
- Zasoby ludzkie są kluczowymi, w kontekście ruchu turystyki społecznej, zasobami podmiotów rynku turystycznego.
- Kwestia zarządzania zasobami ludzkimi wydaje się być szczególnie ważna w obliczu problemów występujących na współczesnym rynku pracy w turystyce, m.in. odpływu kadr w wyniku pandemii oraz niekorzystnych tendencji demograficznych.
- Niezbędna jest kontynuacja badań nad kadrami turystyki społecznej i dzielenie się nabytą wiedzą z przedstawicielami praktyki gospodarczej oraz beneficjentami podczas kolejnych Kongresów.